• Wil jij positiever door het leven? Volg mijn gratis Lach Bootcamp :-)
  • Vanaf mei 2024 dagretraites Reis naar Innerlijke rust!

Mijn Melove Moment 3

Bodyscan, Innerlijke reis door je lichaam

Intro over thema

De bodyscan is een typische mindfulnessoefening om je aandacht te trainen.

De bodyscan brengt je uit je hoofd en in je lichaam. Wij leven vaak erg vanuit ons hoofd waardoor we minder contact hebben met ons lichaam. De bodyscan helpt om je lichaam weer meer te voelen. Het doel is om aandacht te hebben voor je lichaam en te voelen wat en waar je iets in je lichaam ervaart.

Een Bodyscan is als een innerlijke vakantie waar je tijdens het mediteren je aandacht richt op verschillende delen van je lichaam. Dit helpt je om te ontspannen en je bewust te worden van eventuele spanningen of pijntjes in je lijf. Tijdens zo'n meditatiesessie word je gevraagd om je aandacht te richten op je ademhaling en vervolgens te verkennen wat er in je lijf gebeurt bij specifieke lichaamsdelen zoals je voeten, benen, buik en armen.

Er zijn verschillende manieren om een Bodyscan te doen. Je kunt bijvoorbeeld lekker chillen en een geleide meditatie volgen via een app of website. Of je kunt zelf een Bodyscan uitvoeren door rustig te gaan liggen en je bewustzijn te richten op je ademhaling en lichaam.

We doen samen enkele oefeningen om meteen contact te maken met je lichaam en zo te zakken en ontspanning te ervaren.

Tips en oefeningen

1)Breng je aandacht bij je voeten om meteen te gronden of in je lichaam te zakken.

Voel hoe je voeten contact maken met de ondergrond, met je sokken of schoenen. Voel de temperatuur van je voeten, zijn ze koud of eerder warm?

2) Zingen of hummen of neuriën helpt je om in je lichaam te zakken. Neuriën activeert je parasympathicus of de rem van je autonoom zenuwstelsel. 1 minuut hummen kan je bloeddruk doen verlagen!

3) Bewegen of dansen is de ideale manier om snel en eenvoudig je geaard te voelen en je emotioneel stabiel te voelen. Dans je niet graag, doe dan de zwaaibeweging uit de yoga. Of de Jellyfishdans uit de yoga, kwallendans ;-) Beweeg sierlijk als een kwal, beweeg je armen, beweeg op en neer en van links naar rechts...

Meditatie/visualisatie/relaxatie

We doen samen een ontspannende bodyscan.