• Wil jij positiever door het leven? Volg mijn gratis Lach Bootcamp :-)
  • Vanaf mei 2024 dagretraites Reis naar Innerlijke rust!

Mijn Melove Moment 6

Emotional Freedom technique

Intro over thema

EFT, oftewel Emotional Freedom Technique, is een vorm van acupressuur die gericht is op het verminderen van stress en angst of om negatieve emoties los te laten.

  • EFT is een lichaamsgerichte therapie gebaseerd op acupressuur.
  • Het is ontwikkeld door Gary Craig in 1995 en heeft bewezen effectief te zijn.
  • Door eenvoudige ‘klop’-technieken op specifieke acupunctuurpunten te gebruiken, kun je negatieve emoties verminderen.

EFT is een zelfhulptechniek. De basis is dermate simpel dat mensen zelf het protocol kunnen leren en het altijd kunnen toepassen.

Het basisprotocol bestaat uit vier delen dat je het in elke situatie kunt inzetten en aan kunt passen naar de behoefte van dat moment. Zo kun je het gebruiken om jezelf te kalmeren in een acute stresssituatie, wanneer je gespannen bent voor een examen, ruzie hebt en heel erg boos op iemand bent of wanneer je heel bang bent. Je kan er ook negatieve overtuigingen mee loslaten.

Maar EFT wordt ook ingezet voor traumaverwerking, depressie, verslavingen, angstproblematiek. 

Als je merkt dat je moeite hebt met in slaap vallen, kan EFT een waardevolle techniek zijn om toe te passen. Door het zachtjes tikken op specifieke acupressuurpunten op het lichaam terwijl je jezelf positief toespreekt, kun je de spanning in je lichaam verminderen en je geest kalmeren. Door deze techniek te gebruiken voordat je gaat slapen, kun je jezelf helpen om in een staat van diepe ontspanning te komen, waardoor het makkelijker wordt om in slaap te vallen en een goede nachtrust te hebben. 

Stappenplan EFT

1)Begin met je probleem of klacht te benoemen. Waar heb je op dit moment (het meest) last van?

Kijk of er een plek is in je lichaam waar je dit probleem het beste voelt. Misschien voel je er een emotie bij. Omschrijf hoe het probleem of de klacht voor jou op dit moment voelt. Als je wilt, kun je dit even opschrijven. Geef er ook een cijfer aan tussen de 0 en 10. Daarmee kun je straks meten of er verandering plaatsvindt.

2) Maak je startzin of affirmatie: Deze zin bestaat altijd uit twee delen. Het eerste deel is het benoemen en erkennen van je probleem, zo concreet en specifiek mogelijk. Het tweede deel bestaat uit iets positiefs en jezelf accepteren ondanks het probleem.

3) Start met alle meridiaan punten te tappen terwijl je de affirmatie luidop uitspreekt. ( zie oefening voor de verschillende punten op je lichaam). Je klopt ongeveer 5-7 keer op elk punt. Niet gaan tellen, alles tussen 3 en 7 keer op elk punt is prima. De enige uitzondering daarop geldt voor de opstartzin waarbij je op het karatepunt blijft kloppen gedurende het uitspreken van een standaard formulering.

4)Tenslotte check je opnieuw in bij jezelf en stel je de waarde achteraf vast van de intensiteit van het probleem door die een cijfer te geven op de 0 tot 10-schaal. Dit vergelijk je met de waarde vooraf om na te gaan hoe groot de vooruitgang is. Ben je nog niet onder de 3 uitgekomen, herhaal dan het proces.

 

Je kan EFT ook gebruiken op elk moment van de dag om emoties los te laten. Je voelt dan eerst even in welke emotie je voelt die je wenst los te laten. vb angst of boosheid. En je gaat dan alle EFT punten af terwijl je jouw affirmatie: Ook al voel ik nu angst in mijn keel, ik kies ervoor om deze nu los te laten.

We gaan samen een basis EFT doen om al je opgebouwde stress van de hele dag van je af te tappen.

Tips en oefeningen

Wanneer EFT toepassen?

1)Voor het slapengaan: Affirmatie: Ook al heeft zich gedurende de dag spanning opgebouwd in mijn lichaam, ik kies ervoor om deze spanning nu los te laten. Ook al zit mijn hoofd vol met gedachten van zorgen en angsten, ik ga heerlijk slapen en word uitgerust wakker.

2) Bij angstige gevoelens: 

Ook al voel ik nu angst in mijn keel, ik kies ervoor om deze nu los te laten en rustig te worden.

Ook al ben ik nu bang om alleen te zijn, ik accepteer mezelf en hou van mezelf.

Ook al voel ik me angstig, ik ben veilig en aanvaard mezelf.

3) Bij lichamelijke ongemakken:

Ook al voel ik spierpijn in mijn nek en schouders, ik erken mezelf en kies ervoor om deze spanningen nu los te laten.

Ondanks de klacht van hoofdpijn, accepteer ik mezelf volledig en kies ik ervoor om te ontspannen, want ontspanning is de natuurlijke staat van mijn lichaam.

Ook al voel ik me lichamelijk nu zwak, ik hou van mezelf en aanvaard mezelf zoals ik ben.

4)Om de dag te starten:

Ook al weet ik niet wat deze nieuwe dag me zal brengen, ik aanvaard mezelf en sta ik open voor deze nieuwe dag, want ik vertrouw het leven. 

Bij elke uitademhaling ontspan ik meer en meer. Bij elke uitademhaling laat ik alle spanningen los.

Meditatie/visualisatie/relaxatie

We doen samen een basisoefening van EFT en tappen of tokkelen lichtjes met je vingertoppen op volgende acupressuurpunten:

Terwijl je tokkelt zeg je volgende affirmaties op: Ook al heeft zich gedurende de dag spanning opgebouwd in mijn lichaam, ik kies ervoor om deze spanning nu los te laten. Ook al zit mijn hoofd vol met gedachten van zorgen en angsten, ik ga heerlijk slapen en word uitgerust wakker. Ook al voel ik spierspanning in mijn nek en schouders, ik kies ervoor om al deze spanningen los te laten en mijn lichaam te ontspannen.

  • We starten met tappen op de zijkant van je handen (karaté punten op foto 1)
  • We tappen op ons hoofd op je kruin en daarna aan de binnenkant wenkbrauwen (foto 2) en herhaal terwijl de affirmatie.
  • We tappen op onze slapen, onder onze ogen, onder de neus en eindigen onder onze mond (foto 3)
  • We tappen onder het borstbeen (foto 4)
  • We tappen onder onze oksels.
  • En we eindigen terug bij onze handen met onze vuisten zachtjes op je polsen.